MTMO on 22 maart 2021
Een goed restaurant om te gaan eten vinden, een unieke hotelkamer boeken of een nieuwe wasmachine aanschaffen: grote kans dat u bij uw beslissingsproces gebruik maakt van de reviews van andere consumenten. Niet gek, want consumenten hechten ontzettend veel waarde aan andermans beoordeling. We kunnen dan ook gerust stellen dat een review meer zegt dan duizend woorden. Zeker wanneer mensen twijfelen over een bepaalde aankoop van een product of dienst – of wanneer ze twijfelen over twee partijen – dan is de kans groot dat men de beslissing laat afhangen van de reviews die er over de organisaties te vinden zijn.
SOCIALE BEWIJSKRACHT
Dit heeft allemaal te maken met een stuk sociale bewijskracht. Daarbij komt het er op neer dat wanneer mensen in een onbekende situatie zitten, ze de neiging hebben het kunstje bij andere mensen af te kijken. Welke keuze hebben andere consumenten gemaakt en bleek dit een goede keuze te zijn? Een goede review draagt dan ook bij aan het positieve beeld van uw organisatie bij potentiële klanten, gasten of partners. Dat maakt dat het goed managen van reviews over uw organisatie tegenwoordig ongekend belangrijk.
Door de reviews over uw organisatie te managen, heeft u de mogelijkheid om een negatieve review om te zetten naar iets positiefs. Hoewel we aanraden om op elke review te reageren – zowel positief als negatief – verdienen de negatieve reviews inhoudelijk wat meer aandacht. Door uw medeleven te betuigen, u in te leven in de situatie en waar nodig nieuw licht te schijnen op de situatie, kunt u hierop anticiperen. Probeer altijd mee te denken met de consument en wees proactief. Het mooiste resultaat is tot een oplossing komen voor beide partijen en de negatieve review omdraaien naar iets positiefs.
TRANSPARANTIE EN VERTROUWEN
Naast dat reviews uw potentiële klant over de streep kunnen trekken tijdens het beslissingsproces, zijn er ook andere voordelen van het goed managen van de ervaringen die consumenten delen over uw product, dienst of organisatie. Als organisatie kunt u namelijk nog zo’n mooie content op uw website hebben staan, uw daadwerkelijke acties zijn hetgeen waar het de consument uiteindelijk om gaat.
Het implementeren van een review-software op uw website zorgt ervoor dat consumenten op een gemakkelijke manier inzicht krijgen in wat mede-consumenten daadwerkelijk van uw organisatie vinden. Het creëert transparantie en daardoor vertrouwen. Want hoe mooi is het dat een van uw klanten, uw potentiële consument over de streep trekt door zijn of haar review?
GOOGLE RANKING
Ook Google wordt heel erg blij van reviews. Het is namelijk een gemakkelijke manier om te bepalen of een product, dienst of service kwalitatief is. Reviews over uw organisatie spelen dan ook sterk mee als ranking-factor van Google en dus met uw positie in de Google zoekresultaten. Het aangaan van de dialoog met uw klanten speelt ook mee als ranking-factor. Dat betekent voor Google namelijk dat u zich bekommerd om uw klanten.
INZICHT IN UW ORGANISATIE
Als laatst zijn reviews ook een prachtig middel om inzicht te krijgen in uw bedrijfsvoering en uw doelgroep. Zijn er processen die niet lekker lopen? Is de kwaliteit van een bepaald product niet zoals er op de website beloofd wordt? Of blijkt een nieuwe doelgroep interesse te hebben in het product, de dienst of service? Waardevolle informatie om als organisatie mee aan de slag te gaan voor het optimaliseren van interne en externe processen en het formuleren van nieuwe doelen om de organisatie naar een hoger niveau te tillen.
Meer dan genoeg redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met het managen van de reviews over uw organisatie en het implementeren van review-software op uw website. Zo geeft u uw klanten gemakkelijke handvaten om een review achter te laten en kunt u nóg meer uit uw organisatie halen!
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer